Thursday, 29 January 2015

Cerpen : Darah Perjuangan (ending)

klik untuk episod 7

Rayyan dan tentera muslimin yang lain menuju ke masjid al-Aqsa untuk menunaikan solat subuh secara berjemaah. Mereka ternyata terlalu gembira dengan kejayaan ini walaupun jelas terpancar keletihan pada wajah.


                 Haikal al-Amin menjadi bilal pada subuh yang penuh syahdu itu. Suaranya yang merdu membangunkan umat Islam yang masih belum terjaga. Hati Rayyan tersentuh. Sudah sekian lama dia tidak menunaikan solat subuh di masjid.


                Solat subuh diimami oleh Syeikh Ali Abdul Rahim al-Hadad. Masing-masing menghadap Tuhan dengan penuh khusyuk. Tiba-tiba...


              " Aaaaaaaarghhhhhhhh !!!! ". Rayyan menjerit kesakitan. Jemaah lain menghentikan solat kerana terlihat darah megotori masjid suci itu. Dengan kekuatan yang ada, Rayyan mencabut pisau yang terbenam di perutnya. Rupa-rupanya, terdapat pengkhianat dalam masjid ini yang telah berusaha membunuhnya.


              " Rayyan !!!! ", jerit Professor Syakir.Beliau tersedar daripada mimpi. Wajah Rayyan yang pucat lesi masih jelas terbayang dalam mindanya. " Astaghfirullah al-azim. Mimpi rupanya". Beliau beristighfar.


                     **********************************************


              Prof Syakir mundar-mandir di dalam bilik itu. Beliau ternyata sanagt risau dengan ketidakpulangan Rayyan. Kebiasaannya, Rayyan hanya mengambil masa beberapa jam sahaja tetapi kali ini,sudah lima hari dia di sana. Tambahan pula, mimpi buruknya malam tadi benar-benar menggusarkannya.


            Tiba-tiba Prof Syakir merasakan badannya dipeluk daripada belakang. Beliau menoleh. Rayyan ! Belaiu berasa sungguh gembira dan memeluknya dengan erat.


            " Alhamdulillah, kitorang berjaya ! ", ucap Rayyan debgan penuh teruja.


           " Alhamdulillah..", Prof Syakir juga mengucap syukur. " Abang mimpi buruk malam tadi. Nasib baik, adik abang ni selamat, " balas Prof Syakir.


           Sedang mereka berbual-bual,mereka dikejutkan dengan kehadiran Daniel and the geng. Rayyan terdiam membatu. Mungkin kerana terkejut dan tidak menyangka kehadiran mereka. Pegawai yang bertugas membuka pintu bilik itu dan membawa Rayyan ke ruang pelawat.


             " Assalamualaikum", Rayyan tersenyum manis dan menghulur tangan untuk berjabat dengan Daniel dan juga mereka yang lain.


              Daniel terpinga-pinga kehairanan. " Aik ? sejak bila pula dia dah jadi malaikat ? ", bisik hati kecil Daniel. Dia menyambut tangan Rayyan dengan teragak-agak.


             " Aku...minta maaf", perlahan-lahan Daniel bercakap.


             " Cerita lamalah. No biggie. Aku dah maafkan ",Rayyan menepuk-nepuk bahu Daniel.


           " Tapi yang ni memang salah"


           " Apa dia yang salah sangat tu? cube hang habaq mai lagu mana? Aku lagi banyak salah dengan kau ", Rayyan sengih.


            " Kau ingat lagi ice lemon tea yang kau minum sebelum masuk sini? ",tanya Daniel.


           Rayyan membuntangkan mata. Tentulah dia ingat. Hanya kerana air yang telah dicampur pil khayal itu, dia dipenjara di sini. Dia berdiri kerana rasa marah membuak-buak. " Kau ke  yang masukkan pil khayal dalam air aku?"


             Daniel juga berdiri. " Tak, bukan aku !". Dia menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut. " Aku cuma masukkan serbuk gula-gula hacks supaya bila dia react dengan teh, teh akan jadi pahit. Lepas tu, kau akan cirit-birit"


           " Dan air tu...", Daniel menyambung. " Bukan aku yang beli."


          Rayyan menarik tangan Daniel untuk duduk di sisinya bersama-sama. Dia membisikkan sesuatu di telinga Daniel, " tapi air tu tak rasa pahit langsung".


               " Maknanya....", mereka berkata serentak. Mata masing-masing membulat.


           " Betul tekaan kamu berdua",suara seorang wanita menyampuk perbualan. Rayyan , Daniel and the geng memandang wanita itu serentak. Mereka kaget. Puan Amalina Azmi !!


           " Memang bukan Daniel yang bersalah. Sebenarnya AKU !" Puan Amalian ketawa dengan angkuh. Mereka terkejut bukan kepalang.


            " Cikgu ? ", Rayyan kehairanan.


             " Hahaha", gempita ruang itu. Beliau menuding jari kepada Daniel. " Kau hampir gagalkan rancangan aku. Asalnya aku masukkan pil khayal jenis masam supaya otaknya menjadi lemah. Tapi gula-gula kau menyebabkan air tu jadi neutral. Nasib baik air tu masih dapat cipta halusinasi untuk Rayyan ". Beliau merenung tajam. Daniel berasa gugup.


              " Tapi kenapa? Apa salah saya ? ", tanya Rayyan.


               Beliau ketawa lagi. Kali ini dengan lebih kuat. " Hey, kau memang tak salah. Aku cuma nak selesaikan ni", belia mengeluarkan sekeping cip kecil daripada beg tangannya. "Kau tahu ni untuk apa? "


            Rayyan menggeleng. Puan Amalina menyambung," Aku dapat tahu markah IQ test kau 250. Betul? "


            Dia diam lagi. Dalam hatinya,dia mengiyakan. Pada tahun lepas, dia pernah melakukan ujian IQ. Ternyata, markah IQnya dikatakan melebihi Albert Einstein.

 
           " Aku perlukan neuron otak kau untuk aktifkan cip ni. Bila cip ni berjaya aktif dan dimasukkan dalam remote SXX 14, akua akan berkuasa mencipta manusia segenius kau. Automatik, ekonomi Malaysia akan jatuh dalam tangan aku perlahan-lahan".


              " Tapi...",kata-kata Rayyan terputus.


              " Tak ada tapi-tapi ! ", tegas beliau menjawab. " Kau tak ada pilihan lain. Doktor Haniff bekerjasama dengan aku. Kalau kau cuba lari, akau akan pastikan akaun bank ayah dan ibu kau beku dan pelabur saham seluruh dunia takkan melabur lagi kat syarikat ayah kau !". Beliau ketawa dengan kejam.


             " Pap ! pap ! pap !", John yang sejak tadi diam, tiba-tiba menepuk tangan. Daniel meremung susk John. Dia mengutuk dalam hati, " Apa hal pula mamat ni nak tepuk-tepuk tangan? aku cepuk dia baru tahu ".


             " Hebat rancangan cikgu. Hebat. Kagum sungguh saya ", John bangun daripada duduknya.


            " Baru kamu tahu ? ", Puan Amalina menjawab. Berlagak sungguh bunyinya.


            " Tapi slack betul lah, cikgu ", Dia membalas sinis.


            " Hah? "


           " Cikgu lupa ke kat ruang ni ada 15 CCTV  yang open dan yang tertutup? ", John bertanya sambil tangannya menunjuk sudut siling ruangan itu.


           " Hahahahahaha". Belaiu ketawa angkuh. " Aku dah matikan awal-awal. Kau ingat aku bodoh ?! ", Puan Amalina menjerit lantang. Pinggangnya dicekak seperti gaya lady boss pula.


           John pula ketawa. Daniel dan Rayyan terpinga-pinga. " Ada lagi kamera cikgu belum matikan", John memberi senyum senget.


           " What ? " Beliau terkejut.


           John mengeluarkan iPad. Mata beliau membuntang. " Cikgu lupa iPad ni? Saya pernah bawa ke sekolah lah...". Daniel sengih. " Segala bukti, ada dalam ni. Heh, get ready to be a prisoner ". Dia menunjukkan cap jempol pada Rayyan. Rayyan membalas dengan cap jempol juga.


            Tanpa disangka-sangka, Puan Amalina Azmi berlari ke arah John dan menghempas iPad itu ke lantai. Jantung mereka bagai diragut kencang. John memandang beliau dengan rasa geram. " Cikgu tahu tak iPad ni mahal? "


           Pn. Amalina tersengih. " Kau memang materialistik kan? iPad je kau fikir. Ahhhh!!" Beliau menjerit.

" Aku tak hairan dengan iPad kau. Yang penting, bukti dah hilang ".


           " Saya tak bodoh,cikgu. Tadi saya dah upload video tu ke Youtube dan Facebook. Add lah saya kalau nak tengok video tu Tolong like sekali,ye". Dia bagai mengejek. Hati Rayyan sedikit marah. Seharusnya guru itu dihormati walau apa jua cara. Tapi nasib baik, John selamatkan dia. Alhamdulillah.


            Daniel tersenyum. " Hari ni, kau dan orang yang tak gila akan selamat".


            *************************************************************

Dua puluh tahun kemudian
20 April 2031
Jerusalem, Palestin

              Kehangatan Islam terasa di ruang Palestin. Segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan bumi anbiya' ini ke tangan orang-orang Islam. Burung-burung berkicau riang. Pepohon melambai-lambai. Terasa syahdu di jiwa. Masjid Aqsa yang pernah dikotori dengan tangan Zionis Yahudi,kini suci malah diperluas 10 kali ganda agar dapat memuatkan jemaah yang bertambah bilangannya dari sehari ke sehari.

               Pada 5 tahun yang lalu, konco-konco Israel telah meruntuhkan masjid suci ini. Umat Islam seluruh dunia yang berjumlah 1.4 bilion terjaga daripada lena. Mereka yang selama ini lalai tanpa memikirkan soal jihad,bangun dan bersatu menentang Yahudi laknatullah. Meskipun kekuatan Yahudi itu tidak terkira namun apabila seluruh muslimin itu berpadu tanpa mengira bangsa, bahasa dan negara, mereka menjadi umat yang sangat gagah kerana memiliki Allah Yang Maha Gagah.


             Rayyan kini menjadi Presiden Palestin. Namanya harum di pelosok dunia kerana berjaya menukar Palestin yang asalnya ketinggalan zaman kepada negara yang termaju di dunia. Dia juga sangat fasih berbahasa Arab, Inggeris, Turki, Sepanyol dan Hebrew. Walaupun dia bukan anak Palestin namun kerana tingginya rasa hormat rakyat ini kepadanya, dia diangkat menjadi Presiden.


             Daniel and the geng telah menubuhkan Pusat Penyelidikan DNA termaju di dunia.Mereka telah menggunakan cip yang pernah dicipta oleh Puan Amalina Azmi dan menggantikan bahan pengaktif iaitu neuron dengan sejenis madu khas dari Romania. Setiap ibu yang hamil perlu hadir ke sana dua bulan sekali untuk dibacakan ayat al-quran dan anak dalam kandungannya itu akan diaktifkan otaknya melalui cip itu supaya bayi itu akan menjadi genius dan seterusnya membangunkan Islam.


          Professor Syakir pula memiliki Pusat Nukear terbesar yang dinamakan al-Hafeez. Al-Hafeez bererti penjaga iaitu penjaga keselamatan umat Islam. Amerika dan sekutunya telah diancam sekiranya mereka menyerang Palestin,al-Hafeez akan melancarkan nuklear yang akan menghancurkan negara mereka.


           Segala puji bagi Allah atas segala nikmat ini. Akhirnya, Palestin tersenyum kembali. Bendera yang selama ini dipijak,kini gah berkibar di puncak kemenangan.Subhanallah =)


            ************************TAMAT**************************

                                                                                  By : Nazrah El 


Nota kaki dari penulis : Tulisan ini adalah idea asal penulis. Tidak ada kaitan dengan hidup dan mati.
Tidak dibenarkan mengopy tanpa izin. hak cipta terpelihara. sekian.

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E7)

 klik untuk episod 6

Daniel dihurung rasa bersalah. Hidupnya menjadi tidak menentu semenjak Rayyan dimasukkan ke dalam Hospital Bahagia. Dia menggalas beg sandangnya ke bahu kanan.Badan John atau nama sebenarnya Fairul ditepuk perlahan.
        

                     " Ko apa hal ? Macam penjenayah dah nak dihukum gantung je aku tengok ", kata John. Pelik juga dia melihat kawan baiknya ini. Selalunya tidak begini.





            " Problem,bro ". Daniel membuka ikatan tali lehernya.




             " Kita kan member. Cer citer~ ", ujar John.




             " Aku rasa serba salah lah, John ". Akhirnya terluah juga isi hati.




            " Kat sape? awek yang ko tinggal semalam ? lek ar derr ! " John mengerutkan dahi sambil menepuk kuat belakang Daniel. Sejak bila pula Daniel tahu berperasaan begini ? hairan.






              Daniel menggeleng. " Bukan kat betina murahan tu ".




              " Habis? "



              "Rayyyan". Sepatah dia menjawab.Namun sepatah perkataan itulah yang membuat John berang.




             " Woi ! Mamat bangang tu ? Sial la. Biarlah dia mati dengan orang-orang gila kat sana ! ". John yang sedang memegang komik,menghempasnya ke meja. Marah sungguh.


             " Ah !!!! Aku tak kira,". Ujar Daniel. Hari ni Selasa. Hujung minggu ni, kita lawat dia kat sana. Bagitahu geng kita. Kalau tak nak ikut, aku tarik balik iPad yang aku bagi ". Jawab Daniel mengugut.


             John memalingkan muka.Dia mendengus kasar. Daniel hanya membiarkan. Apa yang pasti,dia mahu berjumpa Rayyan dan meminta maaf. Biarlah ego ini jatuh, asalkan dendam terlerai.



**************************************************************************************************


            " Panglima Khalid, bagaimana persiapan ? " tanya Rayyan sambil menggilap senapangnya. Pakaian perangnya juga baru sahaja dibersihkan. Semangat perangnya berkobar-kobar.
 


             " Alhamdulillah, semuanya beres, Panglima Rayyan ". Kini , Rayyan  telah diberi jawatan ketua tentera. Namanya gah kerana telah dianggap sebagai pencipta senjata moden seperti bom tangan, meriam jarak jauh dan senapang.
 


            " Malam sudah larut. Aku yakin mereka sedang tidur  atau bersuka-ria dalam khemah. Panggil tentera kita. Insya Allah,sebagaimana yang kita rancang,serangan akan dimulakan sebentar lagi ", arah Rayyan.


             Jundullah atau askar-askar Allah berhimpun di luar tembok kota. Mereka membawa kelengkapan perang yang moden dan juga tradisional. Terpancar semangat jihad pada wajah-wajah mereka. Rayyan memandang tenteranya satu persatu.


             "Assalamualaikum warahmatullah ". Panglima Daud yang berada di atas bukit kecil memberi salam. Gemuruh dataran yang luas itu dek suara mereka menjawab salam.

            " Seperti mana yang kita tahu, kita akan menyerang musuh Allah. Berjuanglah yang termampu. Kejarlah kemenangan atau syahid. Anda kita terbunuh,yakinlah Allah telah menyediakan syurga buat kita ".


            Panglima Khalid melaungkan takbir dan disahut oleh para tentera yang lain. Seluruh alam bergema dengan kalimah-Nya. Allahu Akbar ! Allah Maha Besar ! Para pejuang seolah-olah telah ditiup roh jihad para sahabat terdahulu. Mereka tidak gentar kepada musuh walaupun jumlah musuh tiga kali ganda berbanding mereka.


            " Allahu Akbar !!! " Gema nama Yang Maha Esa menggegarkan khemah pihak Kristian Rom. Musuh-musuh Allah yang sedang nyenyak dibuai mimpi terjaga. Mereka kelam-kabut membangunkan rakan-rakan yang masih tidur. Keadaan menjadi huru-hara. Mereka berlari-lari dan terlanggar sesama sendiri kerani mencari baju besi dan senjata masing-masing.


             Dengan kekuatan nama Allah,para penolong agama Islam menyusup ke dalam pangkalan pihak Kristian Rom. Mereka ibarat serigala malam yang licik menerkam mangsanya. Darah memercik di merata-rata tempat. Bom tangan juga menghancurkan para lawan yang ingin melarikan diri. Dalam kegawatan  itu, Panglima Philip senyap-senyap menghilangkan diri di sebalik sebatang pohon besar yang terletak kira-kira 200 meter daripada tempat yang huru-hara itu.


                Rayyan yang sejak tadi  diam mengatur strategi,mula menggerakkan langkah. Matanya liar mencari susuk Philip di sudut dan inci setiap khemah. Pernah suatu ketika, dia bernazar di hadapan para tentera Islam untuk membunuh panglima handalan itu dengan izin Allah. Rayyan bagaikan ibu yang kehilangan anak. Namun,batang hidung panglima Philip tidak kelihatan. Ternyata Rayyan gagal menemukannya.

              Dia membawa diri ke suatu kawasan lapang. Kiblat dihadap. " Allahu Akbar ", Rayyan
 mengangkat takbir. Solat hajat dilakukan dengan penuh penghayatan. Memanjatkan pertolongan kepada Yang Maha Esa agar dipermudahkan jalannya.


             Wajah Philip pucat melihat anak buahnya mati satu persatu di tangan tentera-tentera Allah.Secara senyap-senyap,beliau membawa dirinya ke padang pasir yang luas tanpa memikirkan risiko yang bakal menjelang.Hanya bayangan al-Aqsa yang terlihat dalam anak matanya. Beliau mahukan perlindungan daripada Yang Maha Kuasa.





               Belum sempat Philip tiba di tempat ibadah suci kaum muslimin itu, beliau ditahan oleh Rayyan yang kebetulan baru selesai melaksanakan solat. Rayyan tersenyum. Ternyata pertolongan Allah sudah sampai.




               "Aku tak sangka panglima pun pengecut", Rayyan tersengih sinis. Wajah Philip ditatap dengan penuh jelek.




                "Panglima, ampunkan aku", Philip melutut kepada Rayyan. Beliau menangis teresak-esak seperti anak kecil. Sungguh, tiada lagi yang beliau mahu melainkan pelepasan.




                Rayyan terusik dengan rayuan Philip. Perlahan-lahan,dia menarik lengan Philip supaya beliau berdiri. Bahunya dipaut bagai seorang sahabat. Tanpa disangka-sangka,Philip mengeluarkan pisau kecil dari poketnya dan cuba untuk menikam Rayyan. Rayyan yang sudah mahir dengan taekwondo mengelak tikaman tersebut dengan pantas dan menjatuhkan beliau dengan menempang kedua-dua kaki milik Philip. Beliau mengerang kesakitan.


             Tanpa berlengah lagi, Rayyan meletakkan pedang di leher Philip. Panglima Rom itu menggigil ketakutan. " Kau telah diberi peluang untuk hidup tapi sekali lagi kau menkhianati agama Allah ! "





            Philip diam. Dia menyambung, " Benarkah kau pernah bertanya di mana Allah dan Rasulnya ketika muslimin diseksa? "


           Beliau menjawab, " Betul, tapi ampunkan aku. Aku benar-benar akan berubah "


          " Sorry, please try later..", Rayyan mengajuk gaya operator telefon.Seketika kemudian, darah memancut-mancut keluar daripada tubuh Philip.


             Alhamdulillah, akhirnya tonggak  Kristian Rom itu berjaya juga dihapuskan daripada muka bumi ini. Dia bersujud syukur. Tubuh Philip diangkut pulang dan dibawa ke tempat markas musuh . Ketika Philip tiba di sana, tentera muslim nyata gembira dengan kejayaannya. Allahu akbar ! Mereka bertakbir . Para tentera musuh yang melihat keadaan itu bertambah gerun dengan kekuatan tentera muslimin. Tambahan lagi, Philip telah tumbang. Akhirnya, mereka menyerah diri kepada tentera Panglima Khalid.


              ******************************************************

                                                                                                            BY : Nazrah El 

BERSAMBUNG~

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E6)


 " Simpan kertas ni baik-baik". Professor Syakir menghulur sekeping kertas kecil yang beliau ambil daripada pengawal keselamatan yang berhampiran dengan bilik mereka. Rayyan memerhati kertas itu dengan teliti. Panduan lengkap untuk mencipta bom tertulis di situ.

           " Tapi kenapa abang tak ikut sekali saya pergi Palestin? ",tanya Rayyan. Dia berasa sedikit sayu kerana professor yang terkenal dengan kegeniusannya tidak turut serta dalam ekspedisi menyelamatkan bumi Anbiya'.

            " Abang bukan tak mahu. Siapa kata abang tak rindukan Palestin? Cuma..." . Prof Syakir menggantung ayatnya. Beliau melemparkan pandangan ke luar.

          " Cuma ....? " Rayyan mengulang perkataan professor itu.

           
           " Cuma abang rasa Allah tak izinkan abang pergi ke sana. Dah empat malam kita berjaga tapi setipa kali cahaya tu datang, abang dah tertidur dulu". Beliau menundukkan pandangan ke lantai. Tergambar riak sayu.
          " Tak apalah. Abang tolong saya dari jauh pun saya dah bersyukur. Biarlah saya cipta bom ni. Insya Allah,lepas bom ni siap,saya akan balik cepat-cepat".

           
           Beliau memeluk bahu Rayyan. " Yakinlah, Dia sentiasa ada. Semoga Allah permudahkan ".
           " Amin. Semoga Allah permudahkan ", doa Rayyan seakan-akan berbisik.


 ********************************************************************

           " Siapa engkau? " suatu suara menyergah Rayyan dari jauh. Rayyan yang baru sahaja keluar daripada cahaya itu tersentak. Belum sempat mengucapkan alhamdulillah,dia sudah dikejutkan dengan suara keras. Rayyan tersenyum. Fikirnya,mungkin tentera muslim.
           " Panglima Khalidkah? Saya Rayyan ! ". Jeritnya sambil melambai-lambai. Dia gembira bukan kepalang kerana dapat berjumpa semula dengan 'kembar'nya.

            Tentera-tentera yang tadi berwajah bengis masih sama riaknya seolah-olah tidak gembira dengan 
kedatangan saudara seislam mereka. Rayyan mula curiga.Dia cuba melarikan diri namun lekas tangannya dikejap dengan kuat. Dengan kekuatan dan ilmu taekwondonya, dia cuba melepaskan pegangan tetapi tidak berjaya.
            " Kurung dia di markas kita. Aku yakin dia pengintip Khalid", arah salah seorang tentera yang berbaju besi.

              ******************************************


              " Makanlah ". Suara lembut mengejutkan Rayyan daripada tidur. Dia memandang sekilas gadis di hadapannya. Terserlah kelembutan gadis itu di balik pakaian sopannya yang berwarna biru muda..Rayyan memerhati makanan itu dengan wajah yang penuh syak wasangka.
          " Makanan ni halal. Usah risau", balasnya setelah melihat reaksi Rayyan.
          Rayyan tersentak. Terasa malu dengan perbuatannya yang kurang beradab.Gadis itu tersenyum dan menyambung, " Aku myriam, anak kepada Panglima Philip ", tuturnya dalam Bahasa Inggeris.

           " Myriam ? Jadi kau muslim? " tanya Rayyan. Alangkah baiknya jika dapat bertemu dengan orang Islam di neraka dunia ini. 'Bagai bulan jatuh ke riba', bak pepatah Melayu.

          Gadis itu menggeleng. " Dulu, aku juga muslim seperti kau. Muslim yang berketurunan bani Israel tetapi panglima Philip telah membunuh ibu bapaku. Mujurlah,dia berasa kasihan kepada aku".
           " Habis, bagaimana kau boleh nerpaling pada nasrasni (kristian) ? ". Rayyan mengemaskan silanya. Pinggan yang berisi makanan ditolaknya ke tepi bagi menumpukan perhatian pada dialog mereka.

           " Ayah angkatku,Philip juga orang kuat Nasrani. Dia sangat mahir memutar-belitkan tafsiran al-Quran dan menukar sejarah Muhammad. Lama-kelamaan,aku tertipu dengan fitnahnya. Alhamdulillah, rupanya Allah masih sayangkan aku. Kau dihantar ke sini. Selama ni, aku perhatikan peribadi engkau. Aku lihat kau jauh berbeza dengan ayah. Wajahmu juga tidak sekeruh ayah "
         Rayyan mendiamkan diri. Myriam menyambung. " Makanlah dulu. Aku akan bawa kau lari daripada sini tetapi dengan dua syarat"


        " Alhamdulillah". Rayyan mengucap syukur kegembiraan. Setelah tiga hari terseksa di sini,Allah membuka jalan keluar daripada masalah ini. Eh,eh,eh. Wait a minute. Syarat?
          " Apa syaratnya? " tanya Rayyan.
          " Senang saja " Myriam tersenyum manis. " Pertama, kau bahawa aku kepada orang yang boleh mengajar aku tentang Islam".


          "Alhamdulillah", Rayyan mengucap syukur sekali lagi. Mudah sungguh syaratnya. Hanya bawa dia berjumpa ibu Khalid dan ia selesai. " Yang kedua? "


          " Ayah tak pernah kalah dalam mana-mana peperangan. Dia tonggak semangat buat tenteranya ", jelas Myriam.


        " Jadi,kau mahu aku buat apa? ",soal Rayyan.


          " Bunuh dia "


         " What? " Rayyan menelan air liur. Bunuh?



                                                                                       by : Nazrah El

     *********************************************
bersambung...

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E5)

 



Kalendar di bilik panglima Daud diselak satu persatu. 20 April 1348 masihi. Rayyan terlopong namun segera ditutup mulutnya kerana bimbang dimasuki lalat. Ini bermakna dia kembali ke 663 tahun yang lampau. Suatu tempoh yang cukup panjang. Malah, Sultan Mahmud yang ingin mengahwini Puteri Gunung Ledang juga belum dilahirkan lagi. Sebuah lagi persoalan yang tidak terjawab. Di manakah Rayyan sekarang?

          Dia menyelak langsir dan membuka daun tingkap. Cahaya matahari memasuki bilik itu. Terlihat pepohon nan hijau dan burung-burung menyanyi kegembiraan. Nun jauh kelihatan sebuah bangunan berkubah hijau gelap. Palestin ! Inilah jawapannya.
          Rayyan berlari keluar dan menuju ke bangunann itu. Sakit kepala yang dideritainya tidak lagi dipeduli. Apa yang dia ingat,dia tercampak ke dalam tempat itu sewaktu mula-mula keluar daripada suatu cahaya yang menghubungkan antara hospital sakit mental dengan Palestin. Masjid al-Aqsa lah tempat tersebut! Rayyan sibuk mencari cahaya itu untuk kembali semula ke dunia asalnya.
          " musuh atau sahabat ?!! ". Satu suara garau menggertak Rayyan daripada belakang.

          " Sahabat ! ", jawab Rayyan dalam ketakutan.

          Lelaki tersebut menghampiri Rayyan . " Jangan risau, selagi engkau tidak menyebelahi pihk musuh Islam,kau selamat " Lelaki yang berada di belakang Rayyan menepuk bahunya.


         Rayyan berpaling ke belakang dan menghadap wajah lelaki untuk mengucapkan terima kasih. Namun, saat dia melihat wajah lelaki itu, mereka berdua terperanjat.



       " hah ? " jerit mereka serentak.



        ********************************************



      " Jadi kau datang dari masa hadapan? " Panglima Khalid meletakkan dua cawan kopi di atas meja lalu mengambil secawan daripadanya dan menghirup perlahan-lahan.


      Seusai mengucap terima kasih, Rayyan meniru perbuatan Panglima Khalid. " Ya. Aku datang dari Malaysia....errr... maksud aku Tanah Melayu".



     " Oh..aku kenal Tanah Melayu. Tapi kerana sibuk mempertahankan bumi nabi ini, aku tak berkesempatan berdagang dan berdakwah di sana ", jawab panglima Khalid.



       Rayyan mengangguk-angguk. " Tapi yang aku hairan, bagaiman akita boleh serupa ? Yang berbeza hanya kemancungan hidung dan umur sahaja "



     " Apa yang hendak dihairankan. Allah itu Maha Berkuasa. Hanya dengan ucapankun (jadilah), maka jadilah" terang beliau.



        Rayyan mengiyakan kata-kata Panglima Khalid. " Eh, aku kena cari jalan balik. Takut juga kau tinggalkan sahabatku bersendirian. Terpaksalah aku kembali ke masjid al-Aqsa,tempat kita bertemu tadi "


       " Baik. Moga Allah sentiasa bersamamu,Rayyan. Doakan bumi Palestin in selamat", kata Panglima Khalid sambil memeluk Rayyan. Kehangatan ukhuwah terasa. Hati ini terisi.


  
     " Insya Allah " Rayyan berasa sayu.


   **********************************************


     Rayyan membangunkan Professor Syakir. Hri sudah menjelang subuh. Beliau menggeliat dan menukar posisi baring kepada duduk. Doa bangun tidur dibaca :
       segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepada-Nya kami kembali.
      " Saya ada benda nak bagi tahu. Kita solat subuh jemaah dulu ",kata Rayyan. Beliau hanya menuruti.
   
*********************************************************


                                                                                                    by : Nazrah El 


To be continued...
bersambung.

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E4)


Klik untuk episod 3



 " Ya Allah,  terima kasih atas petunjuk ini," Rayyan mengakhiri doanya dengan selawat kepada nabi dan pujian buat Ilahi. Dia menghirup udara sebelum fajar yang sungguh segar. Dia memandang Prof. Syakir yang baru sahaja terlelap. Sejak dia sudah mendalami Islam,dia telah memanggil professor itu abang. Lebih-lebih lagi, umur prof Syakir itu 13 tahun lebih tua daripadanya melayakkan beliau dihormati.


           Kedamaian waktu satu pertiga malam ini begitu menggamit kalbu. Kesempatan ini diambilkan untuk menenangkan hatinya. Tiba-tiba suatu sinar muncul di hujung sudut bilik. Jantung Rayyan bagaikan diragut kasar.

           " Abang Sya...". Niat untuk mengejutkan professor itu dibantutkan. Rayyan tidak mahu beliau terjaga. Tambahan pula,tampak jelas keletihan pada wajahnya setelah berkelahi dengan pegawai hospital petang tadi.

          Rayyan berjalan perlahan-lahan mendekati cahaya itu. Hatinya berdebar-debar. Matanya silau dimasuki cahaya yang terik.


          " Aaaaaarrrrrrrgggghhhhh !!!!!!!!!!! " Dia menjerit sekuat-kuatnya..



                      *****************************




          " enta toyyib? [ engkau okay ? ] seorang lelaki bertanya kepada Rayyan. Matanya bundar, alisnya tebal dan kulitnya putih kemerah-merahan. Tuturnya dalam bahasa Arab. Jelas dia bukan orang Melayu mahupun pegawai Hospital Bahagia di Tanjung Rambutan.


          " man enta ? [ siapa engkau? ], Rayyan bertanya kembali. Rayyan terlopong. " Sejak bila aku tahu cakap arab ni? ", dia berbisik sendirian. Rayyan memegang kepalanya yang terasa berdenyut-denyut. Mungkin luka terhantuk di batu atau tempat yang keras.


          Lelaki itu tertawa. Dia terpinga-pinga tidak mengerti. " Subhanallah, panglima Khalid tak ingat sahabat sendiri ke? ini sayalah, panglima Daud. "



         " Sejak bila pula nama aku khalid? dah lah panglima pula ". gerutu hati Rayyan.
        Rayyan mengangguk-angguk sahaja seolah-olah mengerti. " Bagaimana keadaan pasukan kita? " Rayyan cakap main hentam sahaja. Dia berpura-pura menjadi Panglima Khalid walaupun dia tidak pernah mendengar nama tersebut.


          " Tuan panglima tak perlu risau. Mereka sedang bersiap-sedia untuk menghadapi serangan  pihak Kristian Rom. Insha Allah, dengan bantuan-Nya, kita akan menang. " ujar panglima Daud sambil tersenyum.



          Beliau mengeluarkan pedang miliknya. " Pedang ini bakal menjadi saksi buatku di hadapan Allah kelak. Doakan  kami menang, Khalid.

           Rayyan masih membatu. Daud meletakkan tapak tangannya pada dahi Rayyan dan berkata, " Syafakallah. Moga kau dapat kembali ke medan jihad secepatnya ".


           Medan jihad ? Perang ? Jantungnya bagai diragut kasar. Sedangkan parang pun dia tidak pernah sentuh, hendak berperang ? Mampukah dia berjuang pada jalan-Nya. Mampukah?

                                         
                                                                                                   by :  Nazrah El
            *************************************

bersambung....

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E3)


klik untuk Episod 2


Orang muda itu tersenyum. " Aku professor Syakir. Selamat berkenalan ", beliau menghulur tangannya.

            Mata Rayyan membesar. patutlah Rayyan seolah-olah sangat biasa dengan wajah itu.

         " kau yang cipta nuklear kan? aku minat sangat dengan kau. Oh...patutlah dah lama tak dengar cerita tentang kau",Rayyan sedikit sayu.


        " Professor Syakir tersenyum. " masuk hari ni, dah 2 tahun aku kat sini"

       Terbuntang mata Rayyan. "2 tahun ? tak bosan ? "

        " selagi Allah ada, mana wujud erti bosan. Kadang-kadang aku terfikir,bagus juga Allah letak aku dalam ni. Sekurang-kurangnya aku boleh fokus beribadah kat Dia. Kalau kat luar sana, tugasan banyak sangat. Sebenarnya, aku betul-betul bersyukur"


       "Macam mana kau boleh redha macam tu saja? " Rayyan kehairanan. Pelik sungguh professor yang seorang ini.


      " Aku dapat inspirasi daripadi Yusuf alaihi salam. tahu tak apa yang dia doa pada Allah? "

     Rayyan menggeleng.Beliau menyambung.


      Yusuf kata : " Wahai Tuhanku ! penjara itu lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka"

    
        " wow ! " Rayyan terkesima. Tidak sangka   nabi Yusuf sanggup dipenjara. Sudahlah kacak,sanggup pula dikurung ? musykil.


        " eh, macam mana kau boleh kat sisni? " tanyanya lagi.


        Professor itu menarik nafas dalam-dalam. " aku difitnah. kau kenal Barane Obamee ? "


       Rayyan mengangguk. Mestilah kenal. Tidak mungkin dia tidak mengenali Presiden Amerika Syarikat itu. Dia bukannya katak yang tinggal di bawah tempurung.


       " Dia senior aku time kat Universiti Harvard dulu. Aku kamceng juga dengan dia. Bertahun-tahun lepas kitorang keluar dari universiti, dia jadi presiden dan aku pula jadi profesor. Dia pernah datang Malaysia untuk jumpa aku. Aku raikan kedatangan dia sebagai sahabat lama " .



     Beliau membetulakn posisi duduknya. "Sebenarnya Obamee laknatullah tu ajak aku join pusat nuklear kat Amerika. Aku pun tolak elok-elok. Lagipun, semua tahu bom-bom tu akan digunakan untuk menghancurkan negara-negara Islam. Sejak itu jugalah, aku nampak hikmah kenapa Allah larang Muslim untuk bersahabat dengan kafir ".


        Beliau menghentikan kata-katanya lalu menyambung semula, " lepas tu dia  terus tuduh aku rancang nak bunuh dia. Oleh sebab dia ada kuasa,polis-polis pun kecut. Akhirnya, diorang hantar aku kat sini. Kononnya nak kurangkan penderitaan aku " .


       Rayyan mengangguk-angguk. Terasa malu menebal di muka. Malu dengan ketabahannya yang tidak seberapa. Malu dengan imannya yang hancur semua. Malu dengan semua yang berkaitan denagn dirinya. Cukup malu.


         Professor Syakir mendongakkan wajahnya ke jeriji besi kecil di hujung atas bilik itu. " Eh, matahari dah naik. Aku rasa zohor dah masuk. Jom kita solat ", beliau mengajak.



       Solat? lutut Rayyan menggigil menedengar kalimah itu. " Errr... sebenarnya aku dah lama tak solat. Time kecik dulu ada lah buat. Sekarang dah tak ingat " akhirnya terkeluar juga ayat itu daripada bibirnya.



       " tak apa. aku kan ada? Apa gunanya muslim, kalau tak bantu saudaranya? "


        Rayyan tersenyum. Pintu hidayah terbentang luas di hadapan matanya

                                                                                                         by : Nazrah El 

      ************************************************************


        BERSAMBUNG..

Semoga Allah Redha

Cerpen : Darah Perjuangan (E2)


klik di sini : Darah Perjuangan episod 1

Penutup botol Ice Lemon Tea atau Bahasa Melayu disebut teh limau ais itu dibuka. Dia meneguk teh itu perlahan-lahan. Kesegarannya begitu terasa di tekak. Kebetulan pula hari ini cuaca sangat terik. Mujurlah seorang pelajar perempuan memberinya sebotol teh limau ais.


                    Siapakah dia? Atiqa? Afiqah? Entahlah. Dia sendiri tidak pasti siapakah orangnya dan apa tujuan dia memberikan sebotol minuman kegemarannya. Apa yang Rayyan tahu hanyalah ucapan ringkas 'terima kasih'.

                    Puan Amalina Azmi, guru mata pelajaran Sejarah masuk ke kelas 4 Aristotle.

                    "Bangun semua!", ketua kelas melontar suara.

                    Kelas riuh dengan bunyi kerusi ditolak. "Assalamualaikum, cikgu!", ketua kelas memberi salam dan diikuti oleh ahli kelas yang lain.

                    Seusai memberi salam, mereka duduk di tempat masing-masing. Rayyan memusing badan ke belakang untuk mengambil buku Sejarah di dalam beg. Tiba-tiba matanya berpinar-pinar. Dia memejam mata sebentar bagi menghilangkan kesakitan kepala.

                   Mata dibuka semula. Dia tersentak. Banyak air mengalir masuk melalui tingkap dan memenuhi kelas. Dia berlari ke luar kelas. Namun, mereka yang lain tidak berganjak dari tempat duduk malah memerhatikan Rayyan dengan pandangan yang pelik.

                   "Lari! Lari! Nanti lemas", jeritnya. Rakan-rakan dan Puan Amalina tetap tidak beralih. Mereka tertanya-tanya sesama sendiri.

                   "Rayyan! Kamu nak pergi mana?", tanya Puan Amalina.

                   "Keluar kelaslah. Cikgu tak nampak ke air dah penuh tu? Saya tak nak mati lemas".

                   "Apa yang kamu merepek? Cepat masuk!", beliau mula hilang kesabarannya.

                   Kelas menjadi riuh-rendah. Rayyan tidak mengendahkan arahan Puan Amalina. Dia berlari semahu-mahunya. Apa yang Rayyan lihat, air itu seolah-olah mengejarnya. Puan Amalina segera menelefon nombor pengetua.

                    Di suatu sudut, seseorang tersenyum senang melihat situasi itu. Dialah yang telah memasukkan pil khayal dalam minuman Rayyan.

                    *****************************************

                     Rayyan kamu tinggal baik-baik kat sini ye", Datin Seri Paridah iaitu mama kepada Rayyan menangis teresak-esak. Beliau mengusap rambut anak tunggal kesayangannya. Tampak jelas kesedihan dalam mata Dato' Seri Hassan. Namun, apakan daya.

                     "Papa, mama. Rayyan tak gila! Tolonglah percaya cakap Rayyan!", rayu Rayyan. Dia tidak sanggup ditinggalkan di Tanjung Rambutan ini. Lebih-lebih lagi, dia memang waras akal fikirannya. Hanya kerana dianiaya, Rayyan terpaksa menanggung derita.

                      Suasana ketika mula-mula ditinggalkan oleh ibu bapanya masih segar dalam kotak fikirannya walaupun sudah 2 minggu berlalu, dan sepanjang 2 minggu itulah, dia tidak bertegur sapa dengan ahli sebiliknya.

                       "Assalamualaikum, saudara", Rayyan tersentak. Rakan sebiliknya memberi salam! Eh, orang gila pun boleh beri salam kah?

                       Otak nakal Rayyan berfikir, "Eh bagus juga layan orang gila ni. Boleh kacau dia. Tak adalah bosan sangat".

                       "Waalaikumussalam", Rayyan membalas sambil tersengih. Orang muda itu juga senyum kembali.

                      "Dua minggu aku tengok kau termenung je. Tak solat?"

                      "Solat? Eh! Kau bukan gilakah?", Rayyan terkejut. Tidak mungkin orang gila juga tahu tentang solat.

                     "Sejujurnya, kalau kau pandang muka aku, kau rasa aku gila kah?", dia bertanya kembali.

                     Rayyan merenung tepat wajah lelaki itu. Putih berseri seolah-olah tiada dosa. Bercahaya. Riak wajahnya tenang. Dahinya hitam, mungkin kerana kesan sujud. Bicaranya fasih. Tiada tanda dia diserang sakit mental. Rayyan menggeleng menidakkan.

                    ****************************************

      bersambung..................

Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...