Wednesday, 8 April 2015

Cerpen : Dengan Al-Quran aku Mendapat Hidayah


“Sejak mengenalinya hidup aku berubah. Hati aku semakin dekat dengan Tuhan.”



Ada sebahagian manusia yang aku terinspirasi dengan kisah hidupnya. Aku mula bangkit, mula menghafal Al-Qur“Sejak mengenalinya hidup aku berubah. Hati aku semakin dekat dengan Tuhan.”


Ada sebahagian manusia yang aku terinspirasi dengan kisah hidupnya. Aku mula bangkit, mula menghafal Al-Quran, semua kerana inspirasi. Aku ingin ceritakan satu sosok tubuh pemberi inspirasi jiwa-jiwa yang sedang jauh dari Tuhan.


Tahun 2008, Masjid Al-Fateh.

Menjadi rutin harianku datang ke masjid mengikuti ayah setiap kali waktu solat. Kebiasaannya, kelihatan seorang tua berusia 60-an duduk di sudut hadapan masjid. Bersamanya pasti ada senaskhah Al-Quran yang tampak usang dan seutas tasbih di tangan.

Aku terpesona dengan alunan suara ketika dia mengaji. Gaya bacanya tak tumpah seperti qari-qari terkenal.

“Siapa pakcik itu? Sungguh sedap bacaannya seperti sudah belajar tajwid sejak kecil.” getus hatiku.

Setiap hari aku memerhatikannya. Dia yang aku perhati, tak putus-putus baca Al-Quran. Kadangkala terhenti membelek terjemahan ayat.

Sampai satu hari dia menegurku,

“Nak, buat apa di sini?”

“Tak ada apa pakcik,”aku menggeleng.

“Apa yang anak selalu perhatikan pakcik?”barangkali dia perasan aku sering          mencuri pandangnya senyap-senyap. Dia terus mengambil tempat di sisiku.
“Pakcik, setiap hari baca Al-Quran sampai berjam-jam saya perhati. Pakcik tak bosankah?”

Dia tersenyum dengan persoalanku. Tangannya terus membuka Al-Quran terjemahannya lalu membacakan sepotong terjemahan ayat.

   “Al-Quran ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang  meyakini.”
(Surah Al-Jasiyah :20)
“Anak, tak ada yang membosankan kalau baca Al-Quran berjam-jam. Pakcik ni pun dah tua, tak lama dah di dunia. Sekurang-kurangnya ada hujjah bila ditanya di hadapan Allah waktu di akhirat nanti. Itu sebab pakcik mula menghafal Al-Quran supaya mati nanti dia peneman kesunyian di alam kubur,” katanya sambil merenung lama Quran miliknya.

“Jadi, pakcik ni hafal Quran?”

“Alhamdulillah, sikit-sikit.”

“Bila pakcik mula menghafal? Apa sebab pakcik hafal Quran?” tanyaku ingin tahu.

“Panjang ceritanya , nak. Mula-mula pakcik orang biasa-biasa. Ibadat pun setakat buat yang wajib, solat lima waktu. Tapi, hidup pakcik tak tenang walaupun hidup mewah, rumah besar, harta beratus ribu. Sampaikan pakcik nak cari ketenangan habis beribu-ribu melancong ke sana sini.”

Dia menyambung lagi, “Satu hari, kebetulan pakcik tengah tengok tv rancangan Akademi Huffaz, ada seorang lelaki buta dia yang jadikan pakcik yang sekarang.”

Aku maklum akan rancangan televisyen tersebut merupakan realiti bagi pertandingan hafazan.
“Pakcik ingat lagi nama dia. Aiman tak silap. Umur baru dua puluh tahun tetapi sudah habis hafal satu Al-Quran. Hafazan dia paling bagus walaupun tidak dikurniakan penglihatan. Sejak dari itu, pakcik cuba baca Al-Quran yang dah lama berhabuk di rak. Pakcik hafal sikit-sikit. Fahami satu-satu ayat yang Allah cuba sampaikan, hayati dan cuba amalkan. Harta pakcik yang banyak pakcik beri kepada orang miskin sampai isteri pakcik minta cerai sebab harta tinggal sedikit,” kedengaran nada sedih di hujungnya.

“Alhamdulillah, hidup pakcik semakin tenang. Hanya sebab kalam Dia. Seolah-olah Dia sendiri bercakap dengan pakcik.”

Aku semakin berminat dengan ceritanya. “Jadi, dalam sehari pakcik baca berapa juzuk?”

“Tak banyak. 5 juzuk je dik.”

Tak banyak dia kata? 5 juzuk sangat banyak bagi aku! Banyak dia bercerita tentang kehidupannya, bagaimana cara menghafal Quran sehinggakan aku terinspirasi hendak menjadi sehebat dia.

Di akhir perbualan dia pesan, “Nanti cuba hafal Quran ye. Benda yang susah akan jadi mudah kalau kita ada azam yang tinggi.”

Sosok tubuh itu meminta diri untuk beredar. Pertemuan yang memberikan satu inspirasi baru dalam hidupku.


Tahun 2009

     Sekolah Tahfiz Sains, Kampung Pisang. Nama sekolah tertancap di mataku tatkala menjejakkan kaki di sekolah baru ini. Baru lagi dibina kira-kira setahun lalu. Walaupun rata-rata manusia tidak mengenali kewujudan bangunan tahfiz di cerok kampung itu.

Abah pesan, “Irsyad belajar di sini sebenarnya Allah yang pilih di kalangan beribu orang yang mohon. Allah sengaja atur Irsyad tidak dapat tawaran belajar di Sekolah Berasrama Penuh yang lain dan dapat pula sekolah di sini. Bukan calang-calang orang Allah pilih untuk jaga KalamNya. Ikhlaskan niat selalu. Hafal Quran bukan sebab nak jadi buah mulut orang atau kebanggaan umi abah. Irsyad hafal sebab Allah, tau.”

   Kata-kata abah aku semat kemas dalam ingatan. Pendokong untuk aku tetap kuat atas jalan ini. Pakcik yang aku jumpa hari tu di masjid seringkali waktu ‘outing’ aku meminta abah menghantar aku ke rumahnya.

Aku amat kagumi taman tarbiyah ini. Sungguh! Manakan tidak, di sekolah ini setiap waktu bising dengan alunan Al-Quran. Biah solehah dapat dirasa dan aku amat tenang dalam dunia Al-Quran.

Sampai pada ‘juzuk’ yang susah terkadang aku mula berasa futur. Kenapa susah sangat hendak lekat?

“Ustaz, kenapa susah ye hafal Quran?” aku bertanya kepada guru tasmikku.

“Sebab Allah pilih orang yang betul-betul nak jaga kalam Dia. Quran ni tak akan lekat pada hati yang main-main.”

Padu. Ibarat berdas-das tembakan terkena tepat di jantungku.

“Irsyad, tinggalkan perkara sia-sia. Bila dah jadi ahlulQuran, akhlak kita perlu seperti Al-Quran juga. Al-Quran itu cahaya dan tak akan sekali-kali turun pada hati-hati yang kotor. Kalau sekalipun kita ni jarang sekali melakukan maksiat, maksudnya Allah sengaja uji dan nak lihat sejauh mana usaha kita. Semua susah payah kita Allah nilai.”, pesan Ustaz Akram.

     Ya, aku akui. Aku memang bukan jenis yang cepat hafal. Kadang-kadang sampai dua bulan nak hafal sejuzuk. Setiap orang Allah uji dengan ujian berbeza. Ada kawan aku yang satu mukasurat dia boleh hafal dalam beberapa minit tapi Allah uji dengan masalah keluarga. Tak kurang juga ada yang cemerlang hafazan tapi kurang dari segi akademik. 

Teringat kata-kata pakcik tempoh hari,”Sedangkan dia yang buta boleh menghafal Al-Quran apatah lagi kita yang dikurniakan penglihatan.”


Tahun 2011

Saat semuanya sudah gah. Bangunan mulai terbangun satu persatu, semakin besar dan cantik. Tika itu Al-Quran bukan lagi fokus utama dan rutin harian yang disibukkan. Fokus utama pelajar-pelajar tahfiz adalah pelajaran kerana mahu memenuhi hasrat sekolah mendapat nama dalam akademik.

Mujur Allah menegur melalui mimpi seorang rakanku. Namanya Alif Afifi. Seorang pelajar yang terpelihara akhlaknya dan antara yang paling kerap bersama dengan Quran. Rakanku yang paling rapat.

“Irsyad, semalam aku mimpi buruk.”

“Aku mimpi sekolah kita ni roboh!”

“Apa?!!” aku terkejut sambil mataku terbeliak memandangnya.

“Dalam mimpi tu, semua orang sibuk dengan hal dunia sampaikan tiada ruang langsung dengan Quran. Lelaki sibuk bermain bola dan perempuan asyik berborak. Tiba-tiba ada satu gempa bumi dahsyat musnahkan sekolah kita.”

Aku jadi ketakutan. Memang aku tidak nafikan, suasana Al-Quran semasa aku berada di tingkatan satu memang ternyata amat berbeza dengan yang sekarang.
“Takut-takut taman tarbiyah yang susah payah kita bina dahulu musnah sekelip mata akibat tangan-tangan kita,”sambungnya dengan nada sedikit kesal.


Cuti Pertengahan Tahun, Tahun 2011

       Aku setia ke masjid bersama Quran milikku. Biarlah aku menjadi seperti dalam hadis nabi antara tujuh golongan yang mendapat naungan Allah di hari tiada naungan.

      Mataku mencari-cari pakcik tua yang sentiasa memberiku inspirasi padaku dahulu. Boleh katakan setiap minggu aku berjumpa dengannya semata-mata hendak mengutip semangat. Namun hari ini tiada. Pelik? Mana dia menghilang?

Usai solat zuhur aku segera ke rumahnya.

Lot 528, Jalan Keluang.

Aku menekan loceng. Kelihatan seorang gadis di hadapan pintu menyambut kedatanganku. Barangkali anak perempuannya.

Aku terlihat pakcik terlantar di atas katil. Mukanya pucat. Badannya kurus seperti beberapa hari tidak makan. Namun yang mengagumkan aku, tangannya memegang kemas Al-Quran usang itu di dadanya. Mulutnya pula terkumat-kamit membaca Al-Quran.

“Esok ayah bakal menjalani pembedahan.”, gadis itu bersuara.

Pembedahan? Pakcik sakit apa? Hatiku resah dan tertanya-tanya. Mungkinkah pertemuan ini bakal berakhir?


Keesokannya, 
Institut Kanser Negara, Putrajaya

     Aku mendapat tahu daripada doktor dia mengalami kanser hati di tahap keempat. Luluh jantungku mendengarnya. Pakcik yang sentiasa dengan Quran ini bakal menemui ajalnya?

Aku merenung wajahnya. Mukanya pucat, namun tiada riak sedih mahupun kesakitan yang dia tampakkan. 

“Doktor, beri pakcik masa sejam sebelum pembedahan.”

Doktor menganguk memberi kebenaran. Beliau tahu pakcik ini amat sayang benar tinggalkan Al-Quran walaupun sekejap.

Aku menemani di sisinya. Dia membaca Al-Quran dengan penuh khusyuk. Kadang-kadang menangis kecil. Rasa sayu hadir dalam jiwaku, sedih kerana sosok ini tak lama lagi Allah ambil kembali

Sampai akhir ayat 46 surah Al-Haj tangisan kecil semakin kedengaran,

فانها لا تعمى الأبصر ولكن تعمى القلوب التي في الصدور
 Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada”

Mungkin hati aku sudah mati hinggakan sambil lewa dalam pembacaan Quran. Sungguh, hati pakcik ini telah hidup dengan Al-Quran!





1 Muharram 1434 Hijrah bersamaan 15 November 2012

       Tarikh yang mengubah aku menjadi manusia. Sejak aku bertatih dalam dunia Al-Quran aku telah diajar agar bertanggungjawab atas hafalanku. Apa yang aku hendak perjawabkan di hadapan Allah kelak?

      Ramai yang mengucapkan tahniah di atas kejayaanku mengkhatamkan Al-Quran secara hafazan. Tak, bukan aku yang kalian perlu ucap perkataan itu sepatutnya ucapkan kepada pakcik itu. Dia yang mengubah aku menjadi aku yang hari ini.

1 Muharram 1433, 1 Muharram 1434. Kedua-duanya ada kisah yang berbeza. Sengaja aku memilih 1 Muharram biar sama dengan tarikh pemergian dia.

Tahniah kerana mengubah aku, pakcik!
Terima kasih atas inspirasi serta kata-kata semangat kecil.

Pakcik, izinkan aku tulis cerita hidupmu supaya orang lain turut terinspirasi sama seperti aku dahulu.

Kata-katanya terngiang-ngiang kembali.

“Pakcik nak nanti Quran yang temankan waktu dalam kubur.”

“Sekurang-kurangnya ada hujah yang kita nak persembahkan di hadapan Allah.”

Sungguh, kehadirannya menghidupkan jiwa-jiwa yang telah mati. Dia antara orang yang Allah sebut dalam Quran,

“Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya...”

Tuhan, hidupkan hati-hati kami dengan Al-Quran sepertimana Kau menghidupkan hatinya suatu ketika dahulu. Jadikan Al-Quran peneman kami di dalam kubur dan di syurga sebagai hujjah.

Dia yang bangkit kerana inspirasi,
Dan terus memberi inspirasi kepada lain.
Rahmati rohnya, 
Tunggu aku di syurga, pakcik!



Imtisal
Dalam bilik 
Sakan 2,
Mafraq, Jordan.
an, semua kerana inspirasi. Aku ingin ceritakan satu sosok tubuh pemberi inspirasi jiwa-jiwa yang sedang jauh dari Tuhan.


Tahun 2008, Masjid Al-Fateh.

Menjadi rutin harianku datang ke masjid mengikuti ayah setiap kali waktu solat. Kebiasaannya, kelihatan seorang tua berusia 60-an duduk di sudut hadapan masjid. Bersamanya pasti ada senaskhak Al-Quran yang tampak usang dan seutas tasbih di tangan.

Aku terpesona dengan alunan suara ketika dia mengaji. Gaya bacanya tak tumpah seperti qari-qari terkenal.

“Siapa pakcik itu? Sungguh sedap bacaannya seperti sudah belajar tajwid sejak kecil.” getus hatiku.

Setiap hari aku memerhatikannya. Dia yang aku perhati, tak putus-putus baca Al-Quran. Kadangkala terhenti membelek terjemahan ayat.

Sampai satu hari dia menegurku,

“Nak, buat apa di sini?”

“Tak ada apa pakcik,”aku menggeleng.

“Apa yang anak selalu perhatikan pakcik?”barangkali dia perasan aku sering          mencuri pandangnya senyap-senyap. Dia terus mengambil tempat di sisiku.
“Pakcik, setiap hari baca Al-Quran sampai berjam-jam saya perhati. Pakcik tak bosankah?”

Dia tersenyum dengan persoalanku. Tangannya terus membuka Al-Quran terjemahannya lalu membacakan sepotong terjemahan ayat.

   “Al-Quran ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang  meyakini.”
(Surah Al-Jasiyah :20)
“Anak, tak ada yang membosankan kalau baca Al-Quran berjam-jam. Pakcik ni pun dah tua, tak lama dah di dunia. Sekurang-kurangnya ada hujjah bila ditanya di hadapan Allah waktu di akhirat nanti. Itu sebab pakcik mula menghafal Al-Quran supaya mati nanti dia peneman kesunyian di alam kubur,” katanya sambil merenung lama Quran miliknya.

“Jadi, pakcik ni hafal Quran?”

“Alhamdulillah, sikit-sikit.”

“Bila pakcik mula menghafal? Apa sebab pakcik hafal Quran?” tanyaku ingin tahu.

“Panjang ceritanya , nak. Mula-mula pakcik orang biasa-biasa. Ibadat pun setakat buat yang wajib, solat lima waktu. Tapi, hidup pakcik tak tenang walaupun hidup mewah, rumah besar, harta beratus ribu. Sampaikan pakcik nak cari ketenangan habis beribu-ribu melancong ke sana sini.”

Dia menyambung lagi, “Satu hari, kebetulan pakcik tengah tengok tv rancangan Akademi Huffaz, ada seorang lelaki buta dia yang jadikan pakcik yang sekarang.”

Aku maklum akan rancangan televisyen tersebut merupakan realiti bagi pertandingan hafazan.
“Pakcik ingat lagi nama dia. Aiman tak silap. Umur baru dua puluh tahun tetapi sudah habis hafal satu Al-Quran. Hafazan dia paling bagus walaupun tidak dikurniakan penglihatan. Sejak dari itu, pakcik cuba baca Al-Quran yang dah lama berhabuk di rak. Pakcik hafal sikit-sikit. Fahami satu-satu ayat yang Allah cuba sampaikan, hayati dan cuba amalkan. Harta pakcik yang banyak pakcik beri kepada orang miskin sampai isteri pakcik minta cerai sebab harta tinggal sedikit,” kedengaran nada sedih di hujungnya.

“Alhamdulillah, hidup pakcik semakin tenang. Hanya sebab kalam Dia. Seolah-olah Dia sendiri bercakap dengan pakcik.”

Aku semakin berminat dengan ceritanya. “Jadi, dalam sehari pakcik baca berapa juzuk?”

“Tak banyak. 5 juzuk je dik.”

Tak banyak dia kata? 5 juzuk sangat banyak bagi aku! Banyak dia bercerita tentang kehidupannya, bagaimana cara menghafal Quran sehinggakan aku terinspirasi hendak menjadi sehebat dia.

Di akhir perbualan dia pesan, “Nanti cuba hafal Quran ye. Benda yang susah akan jadi mudah kalau kita ada azam yang tinggi.”

Sosok tubuh itu meminta diri untuk beredar. Pertemuan yang memberikan satu inspirasi baru dalam hidupku.


Tahun 2009

     Sekolah Tahfiz Sains, Kampung Pisang. Nama sekolah tertancap di mataku tatkala menjejakkan kaki di sekolah baru ini. Baru lagi dibina kira-kira setahun lalu. Walaupun rata-rata manusia tidak mengenali kewujudan bangunan tahfiz di cerok kampung itu.

Abah pesan, “Irsyad belajar di sini sebenarnya Allah yang pilih di kalangan beribu orang yang mohon. Allah sengaja atur Irsyad tidak dapat tawaran belajar di Sekolah Berasrama Penuh yang lain dan dapat pula sekolah di sini. Bukan calang-calang orang Allah pilih untuk jaga KalamNya. Ikhlaskan niat selalu. Hafal Quran bukan sebab nak jadi buah mulut orang atau kebanggaan umi abah. Irsyad hafal sebab Allah, tau.”

   Kata-kata abah aku semat kemas dalam ingatan. Pendokong untuk aku tetap kuat atas jalan ini. Pakcik yang aku jumpa hari tu di masjid seringkali waktu ‘outing’ aku meminta abah menghantar aku ke rumahnya.

Aku amat kagumi taman tarbiyah ini. Sungguh! Manakan tidak, di sekolah ini setiap waktu bising dengan alunan Al-Quran. Biah solehah dapat dirasa dan aku amat tenang dalam dunia Al-Quran.

Sampai pada ‘juzuk’ yang susah terkadang aku mula berasa futur. Kenapa susah sangat hendak lekat?

“Ustaz, kenapa susah ye hafal Quran?” aku bertanya kepada guru tasmikku.

“Sebab Allah pilih orang yang betul-betul nak jaga kalam Dia. Quran ni tak akan lekat pada hati yang main-main.”

Padu. Ibarat berdas-das tembakan terkena tepat di jantungku.

“Irsyad, tinggalkan perkara sia-sia. Bila dah jadi ahlulQuran, akhlak kita perlu seperti Al-Quran juga. Al-Quran itu cahaya dan tak akan sekali-kali turun pada hati-hati yang kotor. Kalau sekalipun kita ni jarang sekali melakukan maksiat, maksudnya Allah sengaja uji dan nak lihat sejauh mana usaha kita. Semua susah payah kita Allah nilai.”, pesan Ustaz Akram.

     Ya, aku akui. Aku memang bukan jenis yang cepat hafal. Kadang-kadang sampai dua bulan nak hafal sejuzuk. Setiap orang Allah uji dengan ujian berbeza. Ada kawan aku yang satu mukasurat dia boleh hafal dalam beberapa minit tapi Allah uji dengan masalah keluarga. Tak kurang juga ada yang cemerlang hafazan tapi kurang dari segi akademik. 

Teringat kata-kata pakcik tempoh hari,”Sedangkan dia yang buta boleh menghafal Al-Quran apatah lagi kita yang dikurniakan penglihatan.”


Tahun 2011

Saat semuanya sudah gah. Bangunan mulai terbangun satu persatu, semakin besar dan cantik. Tika itu Al-Quran bukan lagi fokus utama dan rutin harian yang disibukkan. Fokus utama pelajar-pelajar tahfiz adalah pelajaran kerana mahu memenuhi hasrat sekolah mendapat nama dalam akademik.

Mujur Allah menegur melalui mimpi seorang rakanku. Namanya Alif Afifi. Seorang pelajar yang terpelihara akhlaknya dan antara yang paling kerap bersama dengan Quran. Rakanku yang paling rapat.

“Irsyad, semalam aku mimpi buruk.”

“Aku mimpi sekolah kita ni roboh!”

“Apa?!!” aku terkejut sambil mataku terbeliak memandangnya.

“Dalam mimpi tu, semua orang sibuk dengan hal dunia sampaikan tiada ruang langsung dengan Quran. Lelaki sibuk bermain bola dan perempuan asyik berborak. Tiba-tiba ada satu gempa bumi dahsyat musnahkan sekolah kita.”

Aku jadi ketakutan. Memang aku tidak nafikan, suasana Al-Quran semasa aku berada di tingkatan satu memang ternyata amat berbeza dengan yang sekarang.
“Takut-takut taman tarbiyah yang susah payah kita bina dahulu musnah sekelip mata akibat tangan-tangan kita,”sambungnya dengan nada sedikit kesal.


Cuti Pertengahan Tahun, Tahun 2011

       Aku setia ke masjid bersama Quran milikku. Biarlah aku menjadi seperti dalam hadis nabi antara tujuh golongan yang mendapat naungan Allah di hari tiada naungan.

      Mataku mencari-cari pakcik tua yang sentiasa memberiku inspirasi padaku dahulu. Boleh katakan setiap minggu aku berjumpa dengannya semata-mata hendak mengutip semangat. Namun hari ini tiada. Pelik? Mana dia menghilang?

Usai solat zuhur aku segera ke rumahnya.

Lot 528, Jalan Keluang.

Aku menekan loceng. Kelihatan seorang gadis di hadapan pintu menyambut kedatanganku. Barangkali anak perempuannya.

Aku terlihat pakcik terlantar di atas katil. Mukanya pucat. Badannya kurus seperti beberapa hari tidak makan. Namun yang mengagumkan aku, tangannya memegang kemas Al-Quran usang itu di dadanya. Mulutnya pula terkumat-kamit membaca Al-Quran.

“Esok ayah bakal menjalani pembedahan.”, gadis itu bersuara.

Pembedahan? Pakcik sakit apa? Hatiku resah dan tertanya-tanya. Mungkinkah pertemuan ini bakal berakhir?


Keesokannya, 
Institut Kanser Negara, Putrajaya

     Aku mendapat tahu daripada doktor dia mengalami kanser hati di tahap keempat. Luluh jantungku mendengarnya. Pakcik yang sentiasa dengan Quran ini bakal menemui ajalnya?

Aku merenung wajahnya. Mukanya pucat, namun tiada riak sedih mahupun kesakitan yang dia tampakkan. 

“Doktor, beri pakcik masa sejam sebelum pembedahan.”

Doktor menganguk memberi kebenaran. Beliau tahu pakcik ini amat sayang benar tinggalkan Al-Quran walaupun sekejap.

Aku menemani di sisinya. Dia membaca Al-Quran dengan penuh khusyuk. Kadang-kadang menangis kecil. Rasa sayu hadir dalam jiwaku, sedih kerana sosok ini tak lama lagi Allah ambil kembali

Sampai akhir ayat 46 surah Al-Haj tangisan kecil semakin kedengaran,

فانها لا تعمى الأبصر ولكن تعمى القلوب التي في الصدور
 Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada”

Mungkin hati aku sudah mati hinggakan sambil lewa dalam pembacaan Quran. Sungguh, hati pakcik ini telah hidup dengan Al-Quran!





1 Muharram 1434 Hijrah bersamaan 15 November 2012

       Tarikh yang mengubah aku menjadi manusia. Sejak aku bertatih dalam dunia Al-Quran aku telah diajar agar bertanggungjawab atas hafalanku. Apa yang aku hendak perjawabkan di hadapan Allah kelak?

      Ramai yang mengucapkan tahniah di atas kejayaanku mengkhatamkan Al-Quran secara hafazan. Tak, bukan aku yang kalian perlu ucap perkataan itu sepatutnya ucapkan kepada pakcik itu. Dia yang mengubah aku menjadi aku yang hari ini.

1 Muharram 1433, 1 Muharram 1434. Kedua-duanya ada kisah yang berbeza. Sengaja aku memilih 1 Muharram biar sama dengan tarikh pemergian dia.

Tahniah kerana mengubah aku, pakcik!
Terima kasih atas inspirasi serta kata-kata semangat kecil.

Pakcik, izinkan aku tulis cerita hidupmu supaya orang lain turut terinspirasi sama seperti aku dahulu.

Kata-katanya terngiang-ngiang kembali.

“Pakcik nak nanti Quran yang temankan waktu dalam kubur.”

“Sekurang-kurangnya ada hujah yang kita nak persembahkan di hadapan Allah.”

Sungguh, kehadirannya menghidupkan jiwa-jiwa yang telah mati. Dia antara orang yang Allah sebut dalam Quran,

“Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya...”

Tuhan, hidupkan hati-hati kami dengan Al-Quran sepertimana Kau menghidupkan hatinya suatu ketika dahulu. Jadikan Al-Quran peneman kami di dalam kubur dan di syurga sebagai hujjah.

Dia yang bangkit kerana inspirasi,
Dan terus memberi inspirasi kepada lain.
Rahmati rohnya, 
Tunggu aku di syurga, pakcik!



Imtisal
Dalam bilik 
Sakan 2,
Mafraq, Jordan.





Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...