Tuesday, 15 September 2015

Perginya kepada Tuhan

"Kalau kamu permudahkan urusan orang, Allah pasti permudahkan urusan kamu." -Ustaz Fauze
Langit mendung. Pagi Rabu seakan suram. Angin meniup sepoi-sepoi seakan-akan berduka juga. Perkhabaran tentang kesihatan ustaz yang kian merosot membimbangkan seisi Mitib. Mesej-mesej kelmarin terngiang-ngiang.

"Ustaz Fauze di wad kecemasan, minta doa semua."

"Ustaz dah rasa tak sedap hati. Ustaz memang kosong-kosong dengan dia, harap semua macam tu juga."- Ustaz Raof.

Sempat aku menziarahi sebentar tatkala dia terlantar. Pandangan aku kosong. Hati aku berkaca. Minyak wangi yang dipesannya masih lagi di tangan. Mungkinkah ustaz ini bakal bertemu Tuhan tak lama lagi?

Azam aku, aku nak beri sendiri minyak wangi itu padanya. Tetapi bukan rezekiku untuk berjumpa sendiri dengan dia waktu itu.

"Kamu nak ustazah passkan kat ustaz?", tanya isterinya.

"Tak apa ustazah. Saya nak bagi sendiri pada ustaz bila dia sedar nanti."

2014, Mitib

Aku melawat Mitib buat kali terakhir sebelum fly ke Jordan. Fikirku ingin meminta nasihat-nasihat daripada guru-guru dan adatlah orang menziarah ke tempat banyaknya didikan serta  mengenalkan aku pada Tuhan.

"Awak ni Nazrah ye? Nazratul Wahidah kan?"

"Haah ustaz.", aku tersengih-sengih malu.

"Awak belajar di Jordan kan nanti. Universiti apa?"

"Universiti Al al-Bayt, Mafraq."

Ustaz tersenyum. Giginya aku masih lagi ingat.  Dia menyeduh teh tarik lalu menyambung,

"Ustaz rindu Jordan. Walaupun sebulan je ustaz pergi sana. Ustaz rindu."

"Ustaz... nak kirim apa-apa ke? Kirim gambar ke, barang ke?", tanyaku.

"Belikan ustaz minyak wangi. Minyak wangi sana sedap baunya. Kamu balik bila?"

"Tak tahulah ustaz, mungkin tahun depan atau dua tahun lagi."

"Tak tahulah sempat ke tak kita jumpa lagi. Sekarang ustaz naik tangga pun dah tak larat. Yelah, dah nak meninggal agaknya."

Perbualan kami terhenti. Aku tahu tahap kesihatan ustaz semakin menurun. Badannya pun makin susut sekarang berbeza dengan tahun pertama aku di Mitib. Aku tak tahu bila kali terakhir aku dapat jumpa lagi ustaz.



16 September 2015

Mesej masuk. Aku dah rasa tak sedap hati.

"Al fatihah buat Allahyarham Hj Mohd Fauze bin Hj Bain yang telah meninggal dunia pada jam 2.30 pagi. Jenazah diuruskan di Kampung Bandar dan dikebumikan di sana. "

Macam mimpi ngeri. Semacam tak percaya. Aku mesej kak Azimah. Kakak Mitib yang paling aku rapat. Khabarkan berita yang sama.

Dia kata Ustaz Idris marah dia bila bagitahu dengan mesej sedih-sedih. Ustaz Idris tanya pada dia,

 "أين ابتسامك؟ أين تواضعك؟"

Kak Azimah pesan jangan bersedih atas pemergiannya. Allah lebih sayangkan dia.

Ustaz memang dah pergi.Tapi jasa dia, kenangan dengan dia, cerita dia akan aku ingat. Dia yang ajar aku cara nak buat video, guna pa sistem, cara ambil gambar.

"Nazrah, pegang handycam tu macamni, baru cantik ambil video."

"Nazrah, kamu dah pandai buat video kan sekarang. Buatkan video untuk hari kecemerlangan nanti."

"Nazrah, ustaz suka motosikal ni. Ustaz ingat nak beli nanti. Kamu rasa cantik tak?"

"Nazrah, bila ustaz dah meninggal, jangan lupakan ustaz. Bacakan Quran untuk ustaz."

Semoga ruh ditempatkan dalam kelangan para solihin dan di syurga Dia. Semoga bertemu lagi di sana, ustaz.

Dalam ingatan selalu.






Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...