Sunday, 9 December 2012

Muslimah Solehah itu saya!


Menjadi muslimah itu.

Muslimah seperti pohon semalu.

Semalam, terbaca post adik lelaki saya

Wahai wanita jadilah kamu seperti pokok semalu yang mengecutkan daunnya apabila disentuh....
Terima kasih adik, ingatkan!

Nak jaganya susah.

Memanglah, mujahadah memang payah kerana hasilnya indah.

Noktah.

Tiada siapa yang ingin membantah.

Sebab semua ingin menjadi muslimah firdausi kan?

Ayuh, sama-sama kita berubah.

Dengan kekuatan itulah yang membuat muslimah tetap kuat!

Muslimah bukan lembik dan layu.

Tetapi muslimah itu sopan santun.




Semoga Allah Redha

Lelaki itu

Lelaki itu..
bukan siapa-siapa
bukan orang yang terkenal
bukan orang yang begitu hebat
tetapi..
beliau hebat di kaca mata saya.

Siapakah gerangannya?


Beliau ialah..
ayah saya.

Bagi saya, beliau cukup hebat. Noktah. Lelaki yang paling hebat yang hidup dengan saya.
Teladan sabar yang saya belajar daripadanya.

Sedikit kisah hidup beliau yang ingin saya kongsikan,

Beliau seorang anak yatim sejak dlam perut ibunya. Dibesarkan dalam keadaan amat sederhana. Alhamdulillah..ibunya amat mengambil berat akannya dan memberikan kasih sayang secukupnya mengambil alih tugas suami yang telah meninggal dunia.

That's why nama beliau Yatim Selamat. Nenek beri nama tu sebab beliau ialah anak yatim yg selamat dilahirkan. Nak cerita bagaimana ayahnya meninggal lagi sedih. Tak perlu diceritakan di sini.
Biarlah beliau hanya menjadi kenangan dan ingatan kami.

Walaupun beliau anak yatim, beliau rajin berusaha. Sehinggalah beliau berjaya kini. 

Suatu hari aku bertanya,

"Abah, kenapa abah selalu ajak kitorang jalan2?"

"Sebab waktu kecik, mana ada abah pergi mana2. Duit pon tak cukup. Cukup untuk makan je. Abah mana ada abah. Abah cemburu jadi korang, ada abah. Abah nak anak-anak abah dapat kasih sayang yang cukup"

Dalam diam, aku menitiskan air mata.
Aku bangga dengan abah.

Abah, kaulah wiaraku


Semoga Allah Redha

Saturday, 1 December 2012

Seindah Ukhuwah Itu

Bismillah..

Maaf, saya tak pandai menulis. Tapi ada satu benda yang ingin saya kongsikan.
Semoga menjadi ibrah.


Ukhuwah.
Ikatan gembira kami.

Apa itu ukhuwah?
Biar post saya yang jawab..

Ukhuwah itu terjadi apabila berkasih sayang sesama saudara. Melebihkan kepentingan saudara daripada kepentingan diri. "Tidak dikatakan beriman diantara kamu sehingga kamu mencintai saudara kamu seperti mencintai dirimu sendiri"
Jujur saya kata, saya kenal apa itu ukhuwah di teratak sekolah saya.
Sekolah yang saya cintai keranaNya.
Walaupun terkadang ada perselisihan, memanglah..setiap kemanisan pasti ada terselit kepahitan di situ.
Tapi, itulah yang membuatkan kami tetap kuat.

Ya, pasti kerana Allah jualah yang memberi kekuatan itu.

Sungguh, saya meyenangi mereka.
Telatah mereka, ragam mereka yang berbeza yang mencorakkan kebahagiaan
dan meneguhkan lagi ukhuwah itu.

Tapi, kami tak akan biarkan ukhuwah ini berakhir hingga kami keluar.
Kami ingin ukhuwah kami kekal hingga ke syurgaNya.

Waktu form1 tahun 2009, di Dorm Insyirah

Setiap hari, "Wahidah, bangun..",kak Amalina. Kak Amalina, Ketua Dorm kami. Dialah yang selalu bangun awal kejut kami. Kalau dia tak bangun, kami sedorm bangun lambatlah..
Lepas balik sekolah, naik dorm waktu malam..makan2. Kami ni suka sangat buat liqa'. bukan liqa' ape, liqa' makan. Balkis dengan Syafiqah yang selalu sponsor makanan. 
Dulu, saya paling suka dengar cerita kak Mahirah. Rindu nak dengar cerita dia. 
Kak Nadhrah, orangnya nampak garang..tapi rupanya, baik sungguh! Dialah akak first yang tegur saya. Dalam ketegasan sebagai Biro Dewan Makan ada kelembutan seorang gadis dalam dirinya.
Orang yang sentiasa senyum je..Kak Syazana. Ramai adik2 suka dengan kak syazana. Saya masih rindu satu dorm ngan kak Syazana.

Kalau dulu, kami sedorm suka cerita2. Liqa' itu amat saya rindukan. Tapi..kami dah meningkat dewasa, semua ada haluan masing2. Akak2 dah sibuk dengan SPM. Dah tak ada masa nak borak ngan kakak2 walaupun satu dorm.

Wahai kakak2 yang saya sayangi keranaNya,

Maafkan Nazra dari hujung rambut hingga hujung kaki. Saya tahu saya banyak silap. Kemaafan itulah yang saya harapkan daripada kalian. Kalau ada jodoh, kita jumpa lagi. Andai kata, saya pergi dulu sebelum kalian, doakan kebahagiaan saya di sana. Semoga ukhuwah kita sampai ke syurgaNya.

Tak berjumpa lagi kat dunia pon tak apa. 
Asalkan keberkatan sepanjang ukhuwah kita di sini menjamin kita ke syurgaNya.

Sunggguh, saya sayang kalian keranaNya..^^




Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...