Friday, 29 March 2013

All about me :)

Alhamdulillah..praise to Allah
Bismillah...

Aku baik?
Tipu...

Aku jahat?
Mungkinkah?

Kadang-kadang aku keliru dengan diri aku..
Sampai sekarang.

Aku mula kenal kehidupan waktu aku form 4. Kenangan manis, pahit..semua aku dah lalui. Mula-mula, aku rasa cam tak mampu hadapi semua ni..
Tapi, cam tak percaya, aku dah laluinya!
Betul Allah kata...
Allah xkan turunkan ujian kepada hambaNya jika mereka tidak mampu.

Aku fikir balik, sebenarnya aku mampu, cuma minda aku sering kata "TAK BOLEH"

Dan..

Mungkin pergantungan pada Allah kurang, sampai aku terleka dengan dunia. Walaupun, aku tahu..Allahlah segalanya. Hati aku sentiasa menafikan perbuatan jahat yang aku lakukan. Tapi, malangnya..aku tetap lakukan..Astaghfirullah.. banyaknya dosa  aku.

Perbuatan yang dulu aku cukup benci orang lain lakukan,
Aku buat.

Time tu..syaitan n nafsu menguasai diri aku. Nafsu bermaharajalela. 

Iman, sememangnya turun dan naik. Bergantung kepada kita, adakah kita ingin membiarkan iman kita sentiasa rendah dan terus menurun hari demi hari?
Tentulah tidak!

Ambillah langkah bermujahadah!

Mujahadah memang pahit, kerana syurgaNya manis..

Terima kasih teman, kerana memahami~
Maaf, sebab aku yang membuat diriku hancur,di sebalik dinding kesolehan yang aku bina.
Ada sedikit lubang di situ.
Aku perlu tutup lubang itu semula.
Aku perlu tutup dengan iman..

Kau terlalu baik.,
Teruskan perjalanan!
Jom jadi baik!

P/s: Yang baik jadikan teladan , yang buruk jangan ikut! 
Sejujurnya..aku minta maaf!

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan 
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Semoga Allah Redha

Thursday, 28 March 2013

Tips Bertudung Labuh :)



Berikut adalah TIPS bertudung labuh buat sahabat yang baru-baru belajar untuk bertudung labuh :)

  1. Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan. Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung. Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.
  2. Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar. Yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. InsyaAllah…
  3. Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri. InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.
  4. Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya. Boleh rujuk ustaz/ustazah, sahabat2 yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh semua ini seiring).
  5. Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya. Milikilah tafsir mini sebagai teman karib.
  6.  Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan. Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut). Paling popular, T-shirt Muslimah. Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.
  7. Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus. Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.
  8. Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudungTudung Turki/ Mesir/ Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung.Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna. Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? ) ^ ^
  9. Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.
  10. Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit. Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya. Bahkan lebih manis dipandang mata.
Selamat bermujahadah!

Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...