Saturday, 29 June 2013

Ukhuwah fillah abadan~

Bismillah...

Setiap pertemuan pasti adanya perpisahan..
adakalanya perpisahan itu sememangnya tidak ku inginkan..
Takdirkan perpisahan ini pasti akan ada pertemuan di syurga kelak..amin~

Kami Mentee Ustazah Normayasari bt Md. Zaini..

Datangnya ustazah sebagai penyeri,
setiap detik bersama kami catatkan dalam memori,
agar semuanya terpatri,
di sanubari...

andainya perpisahan ini terjadi,
takdirkan kami bertemu di syurga hakiki..

di majlis makan malam rumah ustazah



Allah temukan kami di syurga hakiki...

Semoga Allah Redha

Friday, 28 June 2013

Something..


Tertawan pada manis senyumannya.
Terpesona dengan kesederhanaannya.


Dua bait ayat di atas sudah cukup.
Tak perlu dihuraikan.
Ku serahkan semuanya pada Ilahi.
Kerana Dia lebih mengerti.

  Ya Allah, jadikan hidupku dan matiku hanyalah kerana keredhaanMu...




Semoga Allah Redha

Saturday, 8 June 2013

Semangat 11A++ SPM bibarakatillah

Bismillahirrahmanirrahim...



Tahun ni saya SPM!

"Yeke?"

"Cam tak caye je."

"Hmm..pekse dah nak dekat. Apa persediaan saya?dan mungkin juga anda yang mengambil peperiksaan?"

Apakah respon anda? Rasa takut pula nak menghadapi peperiksaan besar. Peperiksaan yang menentukan masa depan.

Belajar, belajar juga. Tapi, adakah selama ni kita belajar kerana Allah? Belajar kerana nak dapat redha Allah? Kalau belum, mulakan lah!

Terkadang saya terfikir,kerjaya apa yang saya boleh dpt kalau SPM dpt gred rendah?
Boleh teruskan hidup ke?
Perkatan-perkataan mcm ni sebenarnya merosakkan kepercayaan kita kepada Pencipta kita. Iaitu Allah.

Allah yang menetapkan rezeki.
Allah yang turunkan nikmat.
Allah beri segalanya.
Sedangkan kita taksedar.

"Manakah nikmat TuhanMu yang kau dustakan?"
SPM kita gagal, tapi still dapat kerja yang hebat. Tak mustahil. Setakat mana kepercayaan kita pada ALLAH? Muhasabah...

Peperiksaan SPM memang menentukan masa depan. Jadi, belajar-belajar juga, ALLAH tetap nombor 1!

Teringat kata-kata ustazah saya:
Kalau kita berkira dengan ALLAH, ALLAH akan berkira dengan kita
ALLAH nombor 1, tapi SPM bukan nombor 2

Please pray for me and my friends to achieve this target-----> 11A+ bi barakatillah...

Semoga Allah Redha

Saturday, 1 June 2013

Mujahadah itu indah!

Bismillahirrahmanirrahim...


Sekali lagi post ini untuk tatapan, pembacaan dan penghayatan saya dan kalian. Semoga bertambah iman kita setiap detik.

Alhamdulillah, entri kali ni saya nak bercerita tentang MUJAHADAH

Apa itu mujahadah? Bagaimana hendak bermujahadah? Apakah balasannya?

Hmm..selalu kan dengar persoalan cam tu? Hakikatnya ramai yang tidak mengerti apakah sebenarnya mujahadah

Pengertian mujahadah ialah bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu.
Berkata Imam Al-Ghazali dalam kitabnya, Minhajul Abidin, "Hawa nafsu ialah musuh yang sangat keji dan hina malah mencelakakan serta sukar untuk dihindari." Oleh sebab itu, kita haruslah berwaspada.
Bagaimana hendak mendaptkan kekuatan bermujahadah? 

  • Kekuatan mujahadah hadir dalam jiwa dan diri seseorang. Jika kita sendiri benar-benar mahu, kekuatan itu automatik akan hadir walaupun payah.
  • Banyakkan berdoa mohon kepada Allah agar mengurniakan kekuatan bermujahadah.
  • Tinggalkan nafsu,ikutilah iman. Iman kita sentiasa akan menidakkan dosa kita.
Balasan?Hmm..kurang pastilah balasan mujahadah..ye ke?

Tentulah syurga!

Kemanisan iman!

Keikhlasan dan kemantapan ibadah!

Rasa ubud kepada Allah!

Jiwa tenang selepas bermujahadah dan meninggalkan dosa!

Syaitan akan menjerit NO!!! dan iman berkata YES!!!

alhamdulillah, rasa tenang kembali kepada pencipta kita. Pemilik sekalian alam. Tiada apa yang kita miliki hatta hati kita pun Dia yang milik dan pegang.

So, banyakkanlah berdo'a. Allah amat menyukai hamba-hamba yg memohon kepadaNya.

Semoga kita sama-sama menjadi makhlukNya yang kuat dan teguh bermujahadah melawan nafsu.

InsyaAllah :D
mujahadah memang payah,
kerana syurga itu indah.


Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...