Tuesday, 6 August 2013

Reply

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...ku kuatkan jari jemariku untuk terus menaip. Seperti hari-hari biasa, saya update blog pd malam hari. Insya-Allah, malam ni entry berbeza daripada hari-hari sebelumnya.
Entry ni lebih kepada seseorang yang saya ingin tujukan.

*************
7/8/13-inbox-12.25 am
*************

Waalaikumussalam. Ramadhan bakal berakhir kurang daripada 24 jam. Bagaimana iman dan amal? Sudah cukup atau masih sekadar cukup sahaja?
Banyakkanlah bermuhasabah termasuk diri ana.

Selepas bulan-bulan yang ana dah lalui di Taman Tarbiyah iaitu di Maahad, ana semakin mempelajari banyak benda yang mungkin saudara dah lama tahu dan ana yang baru tahu. Satu benda yang ana baru sahaja pelajari iaitu...
"Dan berpeganglah kamu pada tali Allah..."
Maksud tali Allah di sini, agama Allah, hukum Allah. Tersentap rasanya bila faham makna tu. Acapkali ana lalai dengan ayat-ayat dalam naskhah cinta yang Allah turunkan buat hamba-hambaNya.
Setiap kali tahajjud,bercucuran air mata memohon ampun dari Ilahi.
Peliknya, kesalahan sama kembali diulangi. Memang memalukan.

Satu hari, rakan ana ada ucapkan terima kasih sangat2. Ana tanya, "kenapa?apa yang aku buat? "

"Kau telah sedarkan aku dari lena yang panjang."

"Hah??"

"Risalah yang kau tampal. Cakap pasal cam mana cinta Allah tak leh nak lekat kat hati sebab dah banyak cinta manusia dan dunia kat hati aku."

Rupa-rupanya ana baru tersedar yang risalah tu sepatutnya, ana amalkan dulu baru ditampal. Astaghfirullah...

Jadi, apa sebenarnya yang ana  nak cakap, selama ni ana lebih takjubkan makhluk ciptaan Allah. Syaitan cuba tusukkan jarumnya dan menjadikan dunia ini indah-indah belaka. Ana hampir terlupa bahawa segala makhluk di bumi ini n isinya ada penciptanya dan Allah lah yang lebih hebat drpd makhluk tu.
Dan setiap hari, ana berdoa nakkan cinta Allah dan Rasulullah serta keredhaanNya.
Tapi layakkah jika cinta makhluk bersarang di hati???
Astaghfirullah....

Impian ana nak menjadi "gharimatullah" yakni perindu Allah dah lama.
Sekarang ana dah sedar. Kecapi cinta Allah dan Rasul lebih manis dan indah.
Ana berdosa.

"Dan sebaik-baik pendosa adalah yang bertaubat..."
Astaghfirullahalazim..
Ihdinas Sirathal-Mustaqeem
"Cukuplah Allah sebagai penolongku.." 



Semoga Allah Redha

Sunday, 4 August 2013

Ramadhan yang bakal pergi...

Bismillahirrahmanirrahim...



Allah..
sayu je, sedar tak sedar Ramadhan bakal meninggalkan kita. 

Bagaimana amal kita?
Semakin meningkat?
Atau sama seperti sebelumnya?

Teringat kata-kata ustaz saya.
Janganlah kita menjadi hamba Ramadhan. Apabila tibanya Ramadhan, mereka beribadat bersungguh-sungguh. Tetapi, apabila bulan ramadhan berakhir, amalannya kembali seperti biasa.
Allah...banyak lagi benda yang kita perlu baiki kan?Lagi-lagi tahun ni tahun saya ambil SPM.
Kadang-kadang rasanya, amalan saya sedikit berbanding preparation nak SPM.

Allah...malunya hambaMU ini terhadapMU.

Ibadat sikit, Harapan nak masuk JannahMu tinggi.
Layakkah aku???

Muhasabah...

Semoga Allah masih terima kita menjadi kekasih-kekasihNya.
Dan saya juga...


Sujudlah bersama orang-orang yang sujud...

Semoga Allah Redha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...